Marienborg

Tankarin luoteisalue Västerbodan Kokkola

 

Viisimastoinen ja yli 70-metrinen kuunari m/s Marienborg oli tulossa syyskuussa 1924 Ykspihlajan satamaan lastaamaan puutavaraa viedäkseen sen Englantiin. Kanadassa valmistetun tanskalaisaluksen apukoneina olivat kaksi Scandia-merkkistä dieselmoottoria. Aluksen lähestyessä Tankkarin luotsiasemaa se ajoi vauhdilla karille Västerbådanin pohjoiskärjen luona. Luotiasemalta kiirehdittiin paikalle ja todettiin aluksen olevan tukevasti karilla. Miehistö tavaroineen siirrettiin Tankkariin.


Vakuutusyhtiön tilamaat kaksi hinaajaa eivät onnistuneet sinnikkäistä yrityksistä huolimatta irrottamaan alusta. Lopulta vakuutusyhtiö myi hylyn ja sitä purettiin usean vuoden ajan. Osasta laivan täkkilankkuja, niin sanotusta amerikanpuusta rakennettiin Öjan saaristossa huviloita. Vuonna 1932 hylky hajosi pohjoismyrskyssä ja sen osia kellui etäällekin.


Marienborgin uppoamispaikka on ollut suosittu sukelluskohde. Jäänteitä on löydetty merenpohjasta ja saarten rannoilta. Kallskärin rantakalliolla on hylynosia yhä nähtävissä.