Tarinaa

 

Seppä Sakri Järvenoja oli huippuampuja koko Pohjanmaalla, mikä osaltaan osoitti hänen valmistamiensa pyssyjen korkean laadun. Kerrotaan, että Kokkolassa järjestetyssä kilpailussa Sakri ampui kolme laukausta keskelle taulua ja vieläpä samaan reikään. Tuomarit eivät tätä heti huomanneet saati uskoneet. Sakri kuitenkin suutahti ja kaivatti kuulat esiin. Kuulia oli kolme päällekkäin. Kerrotaan myös, että hän näytti epäilevälle asiakkaalle tekemänsä pyssyn toimivuuden. Asiakas pyysi lankaamaan pyssyn, koska ei osunut sillä riittävän hyvin. Sakri otti aseen ja ampui 60 metrin päästä varpusen katolta ja totesi, että ”kyllä mies pitää langata eikä pyssy”. (Kujala 2011, 111–112)

 

Kerrotaan, että. Sepäntalossa ylläpidettiin vielä 1800-luvun lopulla uskomusta, jonka mukaan sielu asui ihmisen kuoltua omaisten keskuudessa 40 vuorokautta eli saman ajan kuin Jeesus oli ylösnousemuksen jälkeen omaistensa keskuudessa. Tänä aikana vainajan puolesta suoritettujen rukousten uskottiin auttavan. Tiettävästi Sepäntalossa luettiin mm. saksalaisen mystikon Jakob Böhmen (1575–1624) kirjoituksia, joista oli olemassa käsinkirjoitettuja suomennoksia. Kerrottiin tapauksesta, jossa muuan vainaja olisi pannut Sepäntalon oven hakaan ja kolunnut ullakolla. (Kotila 1978, 8). Järvenojan veljeksistä varsinkin Jaakko oli mystikko. ”Mystikot korostivat opissaan rukousta ja jokapäiväistä parannusta eli kilvoitusta” (Suur-Lohtajan historia II, 356).