Marienborg

Tankarin luoteisalue Västerbodan Kokkola

 

Viisimastoinen ja yli 70-metrinen kuunari m/s Marienborg oli tulossa syyskuussa 1924 Ykspihlajan satamaan lastaamaan puutavaraa viedäkseen sen Englantiin. Kanadassa valmistetun tanskalaisaluksen apukoneina olivat kaksi Scandia-merkkistä dieselmoottoria. Aluksen lähestyessä Tankkarin luotsiasemaa se ajoi vauhdilla karille Västerbådanin pohjoiskärjen luona. Luotiasemalta kiirehdittiin paikalle ja todettiin aluksen olevan tukevasti karilla. Miehistö tavaroineen siirrettiin Tankkariin.


Vakuutusyhtiön tilamaat kaksi hinaajaa eivät onnistuneet sinnikkäistä yrityksistä huolimatta irrottamaan alusta. Lopulta vakuutusyhtiö myi hylyn ja sitä purettiin usean vuoden ajan. Osasta laivan täkkilankkuja, niin sanotusta amerikanpuusta rakennettiin Öjan saaristossa huviloita. Vuonna 1932 hylky hajosi pohjoismyrskyssä ja sen osia kellui etäällekin.


Marienborgin uppoamispaikka on ollut suosittu sukelluskohde. Jäänteitä on löydetty merenpohjasta ja saarten rannoilta. Kallskärin rantakalliolla on hylynosia yhä nähtävissä.
 


Tarinaa

 

”Näky on mahtava, sillä alus on suurikokoinen. Lisäksi aluksen apukoneet on käynnistetty, koska on tarkoitus vähentää purjeita. Nyt kuunari kääntyy ottaakseen osan purjeista pois. (…) Silloin se tapahtuu.” (Moisio: Sukeltajan maailma 1996)


”Käsivarren vahvuiset vaijerit eivät kestäneet, vaan katkeilivat kuin narut hinaajien yrittäessä vetää ahterista Marienborgia karilta.” (Moisio: Sukeltajan maailma 1996)


”Tarinan mukaan se ajettiin tahallaan karille. Purjelaiva-aikakausi oli loppumassa, kertoo Arvo Hyytiä Kokkolan Merisaukoista.” (Latva-Teikari: YLE Uutiset 20.11.2009)

 


Kuvat

 

Marienborg karilla (K.H. Renlundin museo - Keski-Pohjanmaan maakuntamuseo)

 

Marienborg karilla (K.H. Renlundin museo - Keski-Pohjanmaan maakuntamuseo)

 

Marienborg taustalla (K.H. Renlundin museo - Keski-Pohjanmaan maakuntamuseo)

 

Marienborgin pylpyrä (K.H. Renlundin museo - Keski-Pohjanmaan maakuntamuseo)

 


Kartta