Pietarsaaren Konepaja – Jakobstads Mekaniska Verkstad
Piispanmäki Pietarsaari
Piispanmäellä (tai Piispansaaressa) on ollut vilkasta teollista toimintaa. Olutpanimon lisäksi siellä oli luumylly vielä 1800-luvun puolivälissä ja vanhan hautausmaan pohjoispuolella konepaja 1800-luvun lopulta alkaen. Konepajan kivijalat olivat näkyvissä maastossa syksyllä 2018.
Birger Serlachiuksen (1874–1934) perustaman konepajan toimialaan kuuluivat aluksi hevosenkengitys, kulkuvälineiden valmistus ja myynti sekä polkupyörien myynti ja korjaaminen. Pientä pajarakennusta oli laajennettu valimolla, kattilapajalla sekä viilaus- ja sorvauspajalla. Pian erikoistuttiin myös olutpanimoiden koneisiin. Serlachius asui perheensä kanssa viereisen olutpanimon asuinosassa ja hoiti panimon isännöitsijän tehtäviä. Lähestyvän kieltolain vuoksi panimokoneiden valmistus ei ollut kuitenkaan järkevää. Sen sijaan maatalouden työkaluja ja yksinkertaisia koneita tarvittiin yhä enemmän ja ne muodostuivatkin konepajan päätuotteiksi, joista tärkein oli 1900-luvun alussa karhi (äes). Parhaimmillaan yrityksessä työskenteli satakunta työntekijää. Konepajan koko tuotanto siirtyi viimeistään 1910-luvun alussa kaupungin alueelle rautatien varteen. Monivaiheisten tapahtumien myötä konepaja siirtyi osaksi Wärtsila-yhtymää 1930-luvun lopulla.
Tarinaa
Konepajassa valmistettujen maatalouskoneiden kysyntä oli 1900-luvun alussa niin kovaa, että Serlachiuksen yrityksellä lienee ollut ongelmia toimittaa niitä asiakkaille riittävästi ja riittävän ajoissa. Birger Serlachius kirjoitti Kauppalehdessä syksyllä 1912: ”Meidän niittokoneemme kysyntä on vuosi vuodelta kasvanut, niin ettemme esim. viime kesänä voineet toimittaa kaikkia tilauksia, vaikkakin meillä jo edeltä käsin oli varattuna 700 konetta tätä kautta varten. Kahtena ensimmäisenä vuotena, jolloin näitä koneita valmistettiin, ei kukaan meidän suurimmista konekauppiaistamme halunnut pitää niitä kaupan, vaan olimme pakotetut myymään niitä joko maakauppiaiden välityksellä tai suoraan käyttäjille. Vasta tänä vuonna on meillä ollut onni saada jälleenmyyjiksemme useat maamme suurimmat konepajakauppiaat, jotka jo ensi vuotta varten ovat tilanneet suurempia tai pienempiä määriä koneita. Kaikkiaan olemme jo myyneet kiinteään laskuun ensi vuotta varten yli 1000 konetta.” (Kauppalehti 9.10.1912) Kuitenkin aika pian kaupunkiin siirtymisensä jälkeen konepaja joutui taloudellisiin vaikeuksiin ja teki konkurssin, mutta toimintaa jatketiin myöhemmin. (Toivanen ym. 2002, 349–353)
Piispanmäki oli muinoin meren ympäröimä saari, Piispansaari, jonne siis perustettiin meriveden paettua 1800-luvulla kaupungin varhaisinta teollisuutta. Vielä 1700-luvulla Piispansaaren itäpuolitse kulki kaupunginsalmi, jossa oli vesiliikennettä. Piispa-nimi juontuu mahdollisesti mustavalkoisesta ruokki-nimisestä merilinnusta (Alca torda) tai siitä, että saaressa on saatettu joskus pitää jumalanpalveluksia. (Kaupunkioppaiden Ulla Nyströmin ja Gun Snellmanin haastattelu 12.11.2018)
Kuvat
Konepajan jäänteitä maastossa kesällä 2018
Konepajalla valmistettu rautaristi Vanhalla hautausmaalla
Konepaja piirroksena (Pietarsaaren kaupunginmuseo)
Kartta