Tarinaa

 

Juhannuksen alla 22.6.1930 Perhon Möttösessä Jylhänjärvellä pidettiin Perhon suojeluskunnan tilaama lentonäytös, jonka jälkeen oli tarkoitus suorittaa yleisölennätyksiä. Vaasasta tullutta Kurki-nimistä pienkonetta ohjasi Kauhavan lentokoulun opettaja, joka oli sotilasarvoltaan luutnantti. Lentopäivän alkuvaiheessa lentäjä ihastutti yleisöä taidokkailla lentosuorituksillaan. Toisen lentonäytöksen aikana kone alkoi yskähdellä ja sammui kokonaan yleisön yläpuolella. Lentäjä yritti ohjata liidossa olleen koneen kohti järveä, mutta koneen kellukkeet osuivat riihen kattoon sillä seurauksella, että kone jyräsi rannalla olevien ihmisten päälle. Kaksi naista kuoli välittömästi ja yhdeksän henkilöä sai vammoja. (Itsenäisyyden heijastumia – tuhat tarinaa Keski-Pohjanmaalta)

Lentoturman muisteluissa kerrotaan, kuinka ihmiset rannalla olivat pakokauhun vallassa ja kuinka lentokoneen ohjaaja joutui pakenemaan paikalta, sillä jotkut paikalla olleet miehet uhkasivat tappaa lentäjän. Järven rannalla vallitsi sekasorto ja paniikki. Tarinan mukaan yksi loukkaantuneista oli törmäyksen voimasta paiskautunut järveen ja oli ollut lähellä hukkumista. (HK 1982)

Virallinen selitys Kurki-koneen moottorin sammumiselle oli, että koneen bensiiniputki oli tukkeutunut. Osittain rikkoutunut lentokone purettiin myöhemmin tapahtumapaikalla ja se päätyi lopulta Helsinkiin korjattavaksi. Kone oli käytössä vuoteen 1950 asti. Vuonna 1954 se poltettiin juhannusjuhlien kokossa. Kapteeniksi ylennyt lentäjä menetti henkensä ilmataistelussa vuonna 1940, kun hänen koneensa syöksyi Laatokan jäälle. (Itsenäisyyden heijastumia – tuhat tarinaa Keski-Pohjanmaalta & HK 1982)