Berättat

 

Inför midsommaren 22.6.1930 ordnade man vid sjön Jylhänjärvi i Möttönen, Perho en flyguppvisning beställd av Perho skyddskår. Efteråt var det meningen att utföra publikflygningar. Småplanet Kurki från Vasa flögs av en lärare från Kauhava flygskola. Han var löjtnant till sin militärgrad. I början av flygdagen hänförde piloten publiken med sina skickliga flygövningar. Under den andra flyguppvisningen började motorn hosta och slocknade helt ovanför publiken. Piloten försökte styra planet som planade mot sjön, men planets pontoner stötte i riataket med den följd att planet plöjde över människorna på stranden. Två kvinnor dog omedelbart och nio personer fick skador. (Itsenäisyyden heijastumia – tuhat tarinaa Keski-Pohjanmaalta)

 

I berättelserna om flygolyckan beskrivs hur människorna drabbades av panik på stranden och hur piloten måste fly från platsen, eftersom några män som befann sig på platsen hotade att ta livet av piloten. Kaos och panik rådde på sjöstranden. Det berättas att en av de skadade hade kastats i sjön av kraschen och var nära att drunkna. (HK 1982)

 

Den officiella förklaringen till att motorn på Kurki-planet slocknade var att planets bensinrör hade stockats. Det delvis förstörda planet demonterades senare på platsen och fördes slutligen till Helsingfors för att repareras. Planet var i användning ända till år 1950. År 1954 brändes det i en midsommarbrasa. Piloten som befordrats till kapten miste sitt liv i en luftstrid år 1940 då hans plan störtade på sjön Ladogas is. (Itsenäisyyden heijastumia – tuhat tarinaa Keski-Pohjanmaalta & HK 1982)